De
molen van Duffhues
"de meulen van d'n Duf "
Deze stond tot
1976 aan de Deken Fritsenstraat in Rosmalen

Een schitterende foto
uit ongeveer 1900 van molen "Het Hert" in Drachten. Deze molen
werd door Pieter Duffheus in 1902 afgebroken, naar Rosmalen gebracht
en daar weer opgebouwd. De foto kreeg ik van
Stichting Smelne's Erfskip, een cultuurhistorische organisatie in
Smallingerland Friesland.
Deze stellingmolen is
daar in 1716 gebouwd als vervanging van een veel kleinere
standerdmolen uit 1695. Het was een van de twee molens van de
familie Durksz en werd gebruikt als korenmolen. In 1902 heeft Pieter
Duffhues, een van oorsprong Veghelnaar die met zijn vrouw Doortje
Laheij in Rosmalen woonde, de molen ge-kocht. Omdat die geheel van
hout was kon hij gemakkelijk gedemonteerd worden waarbij alles
genummerd werd en per boot en paard en kar naar Rosmalen is
gebracht. Daar bouwde Pieter hem
naast zijn huis in de Krommenhoek, de huidige Deken Fritsenstraat, weer op.
De opbouw van de molen werd uitgevoerd en/of begeleid door de
Rosmalense architect en bouwkundige Adriaan Kusters die in de
Dorpsstraat woonde. (later café Harry van Alphen en Mina Kusters). Pieter
stopte als molenaar 1932.
Hij bouwde elders in de Deken Fritsenstraat een nieuw huis en zijn
oudste zoon Jo en diens vrouw Cato de Werd namen het bedrijf over.
Jo liet de molen in 1934 restaureren. De houten onderbouw werd
vervangen door een stenen. Dit
werk werd uitgevoerd door de gebroeders Hein en Harry van Aspert uit Heeswijk.
De molen voor en na de restauratie.
Duidelijk is de vernieuwing van de onderbouw van hout in steen te
zien.

Begin dertiger jaren. De foto is gemaakt
vanaf waar nu De Annenborch staat. Links de bomenrij voor het huis
van Toontje van Liempd, in het midden de woning van molenaar
Duffhues en rechts de twee onder een kap woning waarin links Driek en Sienna van de Vliert en rechts Harry en Martha
Kusters woonden (nu winkel Langeraap).

De Krommenhoek,
nog in het zand, in 1930
Omdat er niet altijd
voldoende wind was werd er vlak voor de oorlog een dieselmotor
aangeschaft met een extra koppel stenen waardoor er dus altijd
gemalen kon
worden. De dieselmotor werd geplaatst achter het pakhuis. De familie
noemden dit " 't Stoom " en de machinekamer, maar er kwam geen stoom
aan te pas. Het was een, op zijn zachts gezegd, wat stugge motor die
voor gebruik met een brander op temperatuur moest worden gebracht.
(Rond 1970 is de dieselmotor afgebroken en verkocht als schroot).
De oorlogsjaren waren moeilijk voor de molenaar. Vaak was er niet
voldoende of helemaal geen dieselolie zodat er alleen maar op
windkracht gemalen kon worden. Ook 's nachts werd er nooit gemalen
omdat alles verduisterd moest zijn van de Duitsers. Overdag waren er
ook beperkingen omdat de Duisers bang waren dat met de stand van de
wieken geheime boodschappen aan het verzet en de geallieerden zouden
worden doorgegeven. Ook voerden de Duitsers graancontrole uit, dat
wil zeggen dat er niet méér graan gemalen mocht worden dan de
toegestane hoeveelheid. Tijdens zo'n controle moesten Wim en zijn zusje
Marietje (Ria|) van hun ouders de kleine klanten gaan zeggen dat zij
niet mochten komen. Om tijdens de oorlog toch de mensen te kunnen
helpen die 1 of 2 kilo graan te malen hadden om een paar broden te
kunnen bakken waren er twee kleine molensteentjes aan-geschaft
waarmee binnenshuis handmatig gemalen kon worden. Een bijkomend
voordeel was dat deze kleine maalsteentjes gemakkelijk voor de
Duitsers verstopt konden worden.
Tijdens de bevrijding liep de molen extra gevaar. De
Duitsers, die aan de Maaskant lagen, hadden vandaar de molen als
richtpunt. Ze waren bang dat hij als uitkijkpost voor de
geallieerden
gebruikt zou kunnen worden. Dat was ook werkelijk zo want tijdens
die bevrijding zaten er Engelsen in. Zij hadden schietgaten in de
kop van de molen gemaakt en vuurden vandaar naar de Duitsers bij de Maas. Die, op hun beurt, schoten vele granaten terug in richting
van de Krommenhoek. Dat had ook grote gevolgen voor de huizen
en boerderijen die in het schoots-veld van de molen stonden, zeker
omdat veel van de afgeschoten munitie brandbommen waren. Op 22
0ctober 1944 is de molen bij die oorlogshandelingen zwaar beschadigd
maar gelukkig niet in brand geschoten. Overigens was terzelfder tijd in het huis van Pieter
Duffhues, dat 100 meter van de molen afstond, een
Engelse en Poolse commandopost gevestigd.
Meteen na de oorlog, en
misschien wel tengevolgevan de oorlog, werd Jo Duffhues ernstig
ziek. Hij moest in het sanatorium in Son worden opgenomen en is
nooit meer in staat geweest om zijn zware vak uit te oefenen. Daarom
werd zoon Wim, die in Nijmegen op het internaat van de Dominicanen
studeerde, op 14 jarige leeftijd van 't internaat gehaald om in het
molenaarsvak te worden opgeleid en zou zo onbedoeld de derde
generatie Duffhues als molenaar worden. Gelukkig heeft hij veel steun
en hulp gekregen van de bevriende molenaarsfamilie Der Kinderen uit Geffen. In de tweede helft van de vijftiger jaren is het bedrijf
uitgebreid met een z.g. electrische hamermolen, welke door de Fa.
Jaspers uit Aarle-Rixtel in de stenen onderbouw van de molen werd geinstalleerd.
In feite waren er toen drie maalsystemen mogelijk: de windmolen, de
maalderij met de dieselmotor en de hamermolen. Deze zijn echter
nooit tegelijkertijd gebruikt.

Enkele sfeerbeelden van het molenerf
eind vijftiger jaren. Het vrachtwagentje, een Opel-Blitz, was de eerste bedrijfsauto van molenaar Jo Duffhues.
Het
assortiment werd uitgebreid en men ging ook kant en klare
fabrieksvoeders verkopen. Eerst alleen nog maar koeien- en
paardenbrokken, maar later ook voeders voor het kleinvee. Met de
opkomst van de grote mengvoeder fabrieken werd het malen allengs
minder en daardoor raakte de molen in verval. Vanwege gevaar voor de
omgeving werden in 1960 de wieken, de kap en het kruiwerk verwijderd
en bleef alleen de romp op de stenen onderbouw nog bestaan.
Ansichtkaart uit 1960. Kort daarna zijn
de wieken verwijderd verwijderd.
De kop van de molen zou spoedig volgen.
Doordat de molen niet meer als zodanig werd gebruikt knaagde de tand
des tijds steeds harder aan het houtwerk en in augustus 1976 werd besloten om
hem te slopen. Dit werk werd uitgevoerd door een firma uit Schaijk.
Hiervoor werd een enorme kraan opgebouwd in de Deken Fritsenstraat
die vervolgens naar het molenerf werd gedirigeerd. Tijdens de sloop kwam een van de medewerkers, de Heer van Nistelrooy
uit Geffen, met zijn been onder een schuivende molensteen
omdat hij al een staande balk aan het doorzagen was voordat de romp
strak aan de kabels zat.
Hij werd met een gebroken been, vastgebonden op een
brancard, via een
laddertje uit de molen gehaald. Na dat ongeluk moest er een 2e
takelwagen aan te pas komen die vanuit de Pastoor Coolenstraat eerst
de molenstenen uit de molen haalde, waarna de eigenlijke sloop verder kon gaan.
De stenen onderbouw bleef staan en werd verder alleen als pakhuis gebruikt. Wim heeft de zaak voortgezet tot 1995. Toen werd
hij ernstig ziek en overleed in 1996. Hij was niet getrouwd en
daarom was er ook geen opvolger. Het bedrijf hield op te bestaan. De
stenen onderbouw werd verbouwd tot woning. Het oude woonhuis
en de schuren werden na enkele jaren afgebroken om plaats te maken
voor nieuwbouw.
Een fotoverslag van de afbraak in
1976 die is gemaakt door Fred Duffhues.

Het "grote gereedschap" is gearriveerd
in de Deken Fritsenstraat en bij de molen geplaatst.
De buitenwand wordt verwijderd.
Het bovenste gedeelte van de romp wordt losgezaagd.

Maar toen ging er
iets mis. Een van de slopers kwam knel te zitten tussen een houten
staander en de bovenste
molensteen en brak zijn been.
Hij werd op een brancard gebonden en via laddertje uit de molen gehaald.
Na dit ongeval moest eerst de bovenste molensteen worden verwijderd
middels een tweede kraan vanuit de Pastoor Coolenstraat.......

waarna de bovenste helft van de romp
volgde.....

......en naast de schuur wordt gedeponeerd.

Vervolgens
de onderste
helft.....


......de luchtreis, waarbij Wim Duffhues als een dirigent aan
wijzigingen geeft.

Geland. Als laatste wordt
onderste molensteen gelicht.......
.......en door Wim Duffhues beneden in
ontvangst genomen.

Er was eens.....
Er is nu nog.....


Het onderste gedeelte van de molen van
Duffhues zoals die nu, fraai gerestaureerd, nog wordt bewoond.
Deze twee foto's zijn van Ton Heijmans.

naar boven
|